welk gereedschap te gebruiken

Dutch language only! Forum voor alle technische onderwerpen incl. accessoires m.b.t. de Blackbird. In dit forum kan vanaf nu (03-06-2006) niet meer gepost worden, maar alleen gelezen. Onderwerpen voor dit forum kunnen nu in het forum van de Blackbird Owners Club gedaan worden. Het adres is www.blackbirdownersclub.nl

welk gereedschap te gebruiken

Postby hinko » Tue Apr 25, 2006 7:19 am

Afgelopen weekend dacht ik even mijn remblokken te vervangen.
Echter, mijn doppenset bleek nu niet echt de best aansluitende, torc was niet aanwezig en mijn platte schroevendraaier verpulverde in mijn hand.
Nu dacht ik maar eens te investeren in wat betere tools.
Heeft iemand een idee wat ik het beste kan kopen aan doppendoos of beter losse doppen??
welke maten heb ik vaak nodig, is een momentsleutel onmisbaar??
hinko

Re: welk gereedschap te gebruiken

Postby Hakuna » Tue Apr 25, 2006 8:00 am

hinko wrote:Afgelopen weekend dacht ik even mijn remblokken te vervangen.
Echter, mijn doppenset bleek nu niet echt de best aansluitende, torc was niet aanwezig en mijn platte schroevendraaier verpulverde in mijn hand.
Nu dacht ik maar eens te investeren in wat betere tools.
Heeft iemand een idee wat ik het beste kan kopen aan doppendoos of beter losse doppen??
welke maten heb ik vaak nodig, is een momentsleutel onmisbaar??

Ik kan je niet adviseren over welke tools. Maar mijn ervaring is dat een momentsleutel onmisbaar is. Je hebt hem bijvoorbeeld al nodig wanneer je de ketting gaat spannen om het achterwiel weer op het juiste moment vast te zetten. Daarbij heb je dan in ieder geval maat 27 nodig. Verder heb je alle maten vanaf 8 nodig.
Succes.
a.k.a. Friemel 'kheb een BB onder m'n quest.
Hakuna

Postby evelakes » Tue Apr 25, 2006 9:10 am

goed gereedschap is het halve werk zeggen ze toch altijd..
het is duur maar als je het toch vaak gebruikt dan zou ik er toch
op investeren.
Je baalt gewoon altijd als je zo'n moer of schroef kapot draait..
Heb het wel eens gehad met een kettingspanner van een CBR 1000 F
even weer vastdraaien totdat ie brak geen leuk feesje kan ik je zeggen,
dus ten alle tijden een momentsleutel aanschaffen..
There's no need to fly, when there are miles of road ahead of you!
evelakes

Postby Frank Switser » Tue Apr 25, 2006 9:24 am

Ik heb nog nooit een momentsleutel gebruikt voor de motor (zou mijn clip-on daarom soms zijn afgebroken? :lol: ), en hem ook nog nooit gemist. Ik heb echter wel gevoel in mijn handen, waardoor ik de juiste momenten blijkbaar aardig weet te benaderen....Een goede doppenset, en een setje inbussen van kwaliteit, plus de nodige schroevendraaiers zijn echter wel onmisbaar.....
Speed 4 brains = Food 4 thought!!!!!!!!

http://WWW.AFSMOTORPARTS.NL
Frank Switser

Postby Henny » Tue Apr 25, 2006 10:37 am

goed gereedscap is onmisbaar als je veel sleutelt bezuinig daar niet op.koop liever van de gangbare maten een goede :) kwaliteit en breid het later uit als je wat mist.

geen verpulverde :evil: schroevendraaiers meer en dolgedraaide doppen
maar zoals alles met beleid kom je een heel eind
Henny

Postby ReefeR » Tue Apr 25, 2006 11:34 am

Ik heb enige tijd geleden besloten een kwaliteits doppenset / schroeven draaier set en imbus set aan te schaffen, heb er veel plezier van.

Ik wil nog een goede moment sleutel hebben en ben voorzichtig een complete set top kwaliteit ring-steek sleutels aan t verzamelen ;)

Ik woon vrijwel naast een automaterialen zaak die voornamelijk aan autobedrijven levert en telkens als ik bij het sleutelen een bepaalde maat nodig heb die ik nog niet in de goede kwaliteit heb ga ik die ff halen :lol:
Krengen kosten +/- 8,00 Euri per stuk, je hebt dan wel levenslange garantie bij normaal gebruik.
a.k.a. Pruts - D? Doffe !

~6w~
http://www.blackbirdownersclub.nl
ReefeR

Postby hinko » Tue Apr 25, 2006 12:51 pm

evelakes wrote:Je baalt gewoon altijd als je zo'n moer of schroef kapot draait..

:cry: story of my life, een van de 2 klembouten in de rechterpoot was dit weekend ook afgebroken. Is voor 50 euries uitgeboord en zit nu end to end boutje in.
de sportschool wordt weer bedankt :cry:
Maar reefer, welke set heb jij gekocht en van welk merk?
hinko

Postby ReefeR » Tue Apr 25, 2006 1:20 pm

hinko wrote:
evelakes wrote:Je baalt gewoon altijd als je zo'n moer of schroef kapot draait..

:cry: story of my life, een van de 2 klembouten in de rechterpoot was dit weekend ook afgebroken. Is voor 50 euries uitgeboord en zit nu end to end boutje in.
de sportschool wordt weer bedankt :cry:
Maar reefer, welke set heb jij gekocht en van welk merk?

Doppen bedoel je of steekring sleutels ?

Beide weet ik niet uit mijn hoofd :lol:

Ik zal vanavond ff merkjes opsnorren ;)

Ps, niet zo lang geleden was er een draadje op MF over een aanbieding van kwaliteits doppenset (mooi en compleet) in Duitsland. Ik kan die hier niet opzoeken ivm werk connectie, maar typ is Doppenset in in Search van MF :!:

[Edit] De link, ondanks de prijs schijnt t echt goede kwaliteit te zijn. Ik heb deze dus niet...

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/108058

~6w~
ReefeR

Postby MXXL » Tue Apr 25, 2006 2:44 pm

Investeer in spullen van goede merken als gedore of hazet. Daar heb je de rest van je leven lol van.

Voor wat betreft de momentsleutel, Frank S. Het maakt niet uit hoeveel gevoel je hebt, maar met je blote handen voel jij echt niet het verschil tussen 25 of 30 nm in aluminium, en toch kan dit al het verschil zijn tussen vast en kapot.

Ik heb vrij recent twee momentsleutels van hazet gekocht, 1 voor 10 tot 60nm en 1 voor 40 tot 200nm.
Mijn trotsen: Saab 9-3 2.0T & Honda BB
MXXL
MXXL

Postby yoan » Tue Apr 25, 2006 3:34 pm

Wat ook prettig werkt zijn een paar pijpsleutels van de meest voorkomende maten.

Dan liefst pijpsleutels met een zeskant als schacht, zodat je met een steeksleutel ook nog grip op de pijpsleutel kunt hebben.

Altijd handig om ergens makkelijk bij te kunnen is mijn ervaring.
Image
Drummen is mijn leven, ik sla me er gewoon doorheen.Image
AANMELDEN: B.O.C.
yoan

Postby Frank Switser » Tue Apr 25, 2006 6:33 pm

Speed 4 brains = Food 4 thought!!!!!!!!

http://WWW.AFSMOTORPARTS.NL
Frank Switser

Postby ReefeR » Tue Apr 25, 2006 6:53 pm

@ Hinko, ik heb een Gedore doppenset, het merk steek/ring heb ik ook bekeken maar voor ik mijn computer bereikte was ik die naam al weer vergeten :oops:

~6w~
ReefeR

Postby MarcB » Wed Apr 26, 2006 11:05 am

Ik gebruik al jaren een kleine doppenset van "Bruder Mannesmann Werkzeuge" nr. 20440. Een ideale set waar je 80% van het werk mee kan doen. Het is een combinatie kit van doppen, torx, inbus, kruiskop, plat en de nodige verlengstukken. Verkrijgbaar bij de betere automaterialen zaak, zie ook http://www.goedkoopgereedschap.nl/product_info.php?cPath=40&products_id=104&osCsid=a9fc63c4670de81ec4826d34d9f678fb
Image
~0.5w~
MarcB

Postby newborn » Wed Apr 26, 2006 11:56 am

Tip: hou de ALDI aanbiedingen op gereedschap in de gaten! Heb inmiddels het afgelopen jaar doppenset, bitset en schroevendraaierset gescoord. Zonder uitzondering goede kwaliteit tegen een prijs van "hoe kunnen ze het er voor doen" :D
Om jezelf te zien zoals anderen je zien, heb je TWEE spiegels nodig...
newborn

Postby Caradoc » Wed Apr 26, 2006 6:33 pm

Hai Birdies:

newborn wrote:Tip: hou de ALDI aanbiedingen op gereedschap in de gaten! Heb inmiddels het afgelopen jaar doppenset, bitset en schroevendraaierset gescoord. Zonder uitzondering goede kwaliteit tegen een prijs van "hoe kunnen ze het er voor doen" :D

Absoluut een goede tip, en hou de LIDL ( 1 ex direkteur van de Aldi) ook in het "snotje".

Xieje Wim
De enige die een standbeeld verdienen, zijn zij die er geen nodig hebben.
Caradoc

Next

Return to Dutch XX-Technics