die onstabiliteit ligt dat nauw echt aan de veren!!

Dutch language only! Forum voor alle technische onderwerpen incl. accessoires m.b.t. de Blackbird. In dit forum kan vanaf nu (03-06-2006) niet meer gepost worden, maar alleen gelezen. Onderwerpen voor dit forum kunnen nu in het forum van de Blackbird Owners Club gedaan worden. Het adres is www.blackbirdownersclub.nl

die onstabiliteit ligt dat nauw echt aan de veren!!

Postby evelakes » Thu May 11, 2006 6:28 pm

Vorige keer op de meeting reden we in een grote groep ik merkte toen
dat mijn voorkant erg onstabiel reageerde toen we de afslag van Ede
naar richting Veenendaal maakte, mede door mijn duo passagier merkte
ik dat mijn voorwiel/stuur erg begon te zwabberen.
Bij mijn VFR had ik dit niet en kon ik messcherp sturen door de bochten.
De CBR 1000 was te log om een objectieve indruk te krijgen.
Ligt dit nou echt aan de veren zoals meerdere zeggen!!
There's no need to fly, when there are miles of road ahead of you!
User avatar
evelakes
 
Posts: 1169
Joined: Tue Jun 29, 2004 12:22 pm
Location: Wijchen

Postby philip » Thu May 11, 2006 6:55 pm

Bij mij is alles origineel en ik had(heb) nergens geen problemen mee.
User avatar
philip
 
Posts: 1278
Joined: Sun Nov 27, 2005 6:13 am
Location: belgisch limburg

Postby Frank Switser » Thu May 11, 2006 7:08 pm

Het is ontzettend lastig om te constateren waar de instabiliteit gevoeld wordt. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik de voorkant verdacht, en het de achterkant bleek te zijn (en omgekeerd).
Mogelijke oorzaken:

1. Lagers
Controleer de wiellagers, balhoofdlagers, en achtervorklagers.

2. Banden
Controleer bandenspanning, uitlijning, en of er geen vlak middenstuk op de achterband zit. Kijk ook naar cuppen van de voorband (meestal bij Bridgestone BT020)

3. Vering (en demping)
De standaard BB afstelling is een te slappe veer, met te dikke olie. Deze olie moet in elk geval iedere 2 jaar vervangen worden, het verouderd namelijk. Hyperpro gebruikt veren die in het eerste stuk soepeler zijn, maar daarna rap stugger worden. Daarnaast is de olie dunner.
Probeer maar eens een stukje op een Hyperpro afgestelde BB en vergelijk. Je mag de mijne wel even lenen....
Speed 4 brains = Food 4 thought!!!!!!!!

http://WWW.AFSMOTORPARTS.NL
User avatar
Frank Switser
 
Posts: 4829
Joined: Mon Mar 17, 2003 7:56 pm
Location: Amsterdam - Holland

Postby XX@nder » Thu May 11, 2006 7:28 pm

Een heel simpele controle mis ik nog: De lood stukjes op de band, die misten ook op mijn voorwiel. Nu stuurt het een stuk beter met gebalanceerde wielen, ik dacht ook dat het de vering was eigenlijk :oops:
Get dressed to slide before you ride
User avatar
XX@nder
 
Posts: 2276
Joined: Sat Nov 13, 2004 3:21 pm
Location: Nijmegen The Netherlands

Postby p? m » Thu May 11, 2006 7:31 pm

twee jaar terug had ik hetzelfde euvel; eerst in hoge versnelling en weinig snelheid schudde t stuur, later in de bocht en heel gauw hierna gewoon op n afslag, of ik plots lek reed. dit kwam achteraf door het cuppen van de band en dat was idd een bt 020.
schrok er op dat moment wel even van, maar na vervanging van band nergens last meer van :D
p? m
 
Posts: 61
Joined: Sat May 15, 2004 9:09 pm
Location: Noord Scharwoude

Postby martin » Thu May 11, 2006 7:58 pm

pé m wrote:dit kwam achteraf door het cuppen van de band en dat was idd een bt 020.
:D


Had ik met mijn vfr ook last van met de BT20 ,daarna met vijf set's michelin pilot nooit geen last meer.Mijn BB komt volgende week ook weer op michelin.Goede banden spanning is heel belangrijk.
Een zwarte blackbird onder mijn 2720
martin
 
Posts: 33
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:59 pm
Location: Ermelo

Postby marino » Fri May 12, 2006 7:32 am

Bij mijn cbr 1000 had ik dit probleem ook. :?
Ik had eerst het wiel laten balanceren maar dat was het dus niet. :-k
De voorband leek nog ok maar was te toch ver heen en dat was de oorzaak. Nieuwe band erop en alle problemen waren opgelost. :)
Als je +-100/u rijdt en je doet voorzichtig je handen van het stuur en hij blijft niet mooi rechtuit rijden is het waarschijnlijk je voorband.(volgens mijn ervaring)
De vorkveren :?: het zijn mss geen hyperpro's maar kan mij niet inbeelden dat honda er veren zou insteken die niet goed genoeg zijn om een motor die 300/km/u gaat in goede banen te houden. [-(
Hiermede wil ik zeker de meerwaarde van hyperpro's niet afbreken, integendeel. Ooit komen die er bij ook nog op ;)


Suc6
Het BB "Make Over" Verslag (BB Naakt)
http://bb.superblackbird.info/viewtopic ... 1&start=60

My dream is a to be a bird, a... blackbird.
User avatar
marino
 
Posts: 225
Joined: Wed Feb 01, 2006 7:07 pm
Location: Boom - Antwerp - Belgium

Postby evelakes » Fri May 12, 2006 10:51 am

Bedankt voor de snelle antwoorden zal ze stuk voor stuk uitproberen,
denk alleen dat ik heel snel bij AFS terecht kom!!! :lol: :lol: :lol:
Ben dan ook hard aan het sparen voor de Hyperpro. (pas een motor gekocht voor mijn liefje)
En dat van de olie wist ik niet dat deze zo (snel) verouderd...

Zie alleen nog geen website link naar je Profiel Frank... :(
There's no need to fly, when there are miles of road ahead of you!
User avatar
evelakes
 
Posts: 1169
Joined: Tue Jun 29, 2004 12:22 pm
Location: Wijchen

Postby Frank Switser » Fri May 12, 2006 12:37 pm

evelakes wrote:Zie alleen nog geen website link naar je Profiel Frank... :(

Bedankt voor de tip. Ik had er niet eens aan gedacht....
Speed 4 brains = Food 4 thought!!!!!!!!

http://WWW.AFSMOTORPARTS.NL
User avatar
Frank Switser
 
Posts: 4829
Joined: Mon Mar 17, 2003 7:56 pm
Location: Amsterdam - Holland


Return to Dutch XX-Technics

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron