accu steeds leeg, IEMAND EEN TIP?

Dutch language only! Forum voor alle technische onderwerpen incl. accessoires m.b.t. de Blackbird. In dit forum kan vanaf nu (03-06-2006) niet meer gepost worden, maar alleen gelezen. Onderwerpen voor dit forum kunnen nu in het forum van de Blackbird Owners Club gedaan worden. Het adres is www.blackbirdownersclub.nl

accu steeds leeg, IEMAND EEN TIP?

Postby BlackXX » Thu May 25, 2006 9:17 am

Ik heb een accu probleem :evil:

Na +/- 2wkn is mijn accu steeds leeg; Eerst dacht ik dat t aan de
accu lag (door de winter) deze is dan ook vervangen.
Maar nu heb ik met nieuwe accu nog t zelfde probleem :!:
Mijn bb gebruik ik ook voor woon/werk verkeer er rijdt er per dag
2 x 20min. mee (met :idea: aan). s`avonds alarm erop :!:

Mijn bb komt uit `99 met injectie.

HEEFT IEMAND EEN TIP :?: :?:
Image
zwarte vogel
BlackXX

Postby marklv » Thu May 25, 2006 9:27 am

Je alarm kan te veel gebruiken. Remedie kan zijn een druppellader er op zetten.
Of je accu wordt niet goed geladen. Oorzaak kan divers zijn. Laat je accu na een rit ff controleren of hij wel volledig geladen is.
Ook kan het zijn dat er ergens een lekstroompje loopt. Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Of heb je het type met de zwakke kabelboom? :?
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens
Image FilaMenT a.k.a Knutsel

Plaats al je nieuwe topics in: http://www.blackbirdownersclub.nl

Kayak
marklv

Postby Frank Switser » Thu May 25, 2006 9:35 am

Meest waarschijnlijke is defecte spanningsregelaar of defecte dynamo. De laatste lijkt mij minder waarschijnlijk, omdat je het toch 2 weken volhoud met een acculading. Bij een defecte dynamo is dat aanmerkelijk minder.... (weet ik uit ervaring).

Heb jij een multimeter? En een (druppel)lader?

Eerst moet de accu opgeladen zijn.
Daarna start je de motor, en controleer je de laadstroom op de accupolen. Deze moet bij elk toerental meer dan 12,5Volt zijn, maximaal oplopend tot ca. 14Volt. Zeer waarschijnlijk haal je dit niet, omdat hij toch steeds leeg staat. Dan zal je de dynamo of spanningsregelaar moeten gaan controleren. Dit is ietsje lastiger, en er zal wat relatief simpel sleutelwerk aan te pas moeten komen.

De spanningsregelaar zit onder het kontje, links achteraan op het frame bebout. Er zitten 2 witte stekkers aan, verborgen onder een zwart hoesje.
Aangezien je weinig ruimte hebt, adviseer ik om eerst even de spanningsregelaar los te maken van het frame (2 boutjes los). Dan kan je gemakkelijk bij de stekkers.
Er is 1 platte stekker met 3 draden. Deze komt van de dynamo.
Maak deze los (clipsluiting). Neem de multimeter, en controleer of deze drie onderling weerstandloos zijn (piepsignaal bij weerstandmeting). Alle combinatie zouden hetzelfde signaal moeten geven.
Je kan ook even de spanning (Voltmeting) van elke draad naar de aarde van de motor meten (bij draaiende motor). Ook deze waarde moet gelijk zijn....
De spanningsregelaar doormeten is wat lastiger, en dat ben ik even vergeten... (sorry hoor...). Ik zal Dirko vragen om dit nog even uit te leggen....
P.S.: ik heb een nieuwe spanningsregelaar op voorraad.
Speed 4 brains = Food 4 thought!!!!!!!!

http://WWW.AFSMOTORPARTS.NL
Frank Switser

Postby Frank Switser » Thu May 25, 2006 9:36 am

marklv wrote:Of heb je het type met de zwakke kabelboom? :?

Ja, de 1999 modellen hebben de kabelboomproblemen. Bij mij was het dus alleen de dynamo, en niet de kabelboom (die reeds vervangen is).
Speed 4 brains = Food 4 thought!!!!!!!!

http://WWW.AFSMOTORPARTS.NL
Frank Switser

Postby BlackXX » Thu May 25, 2006 9:43 am

Ok bedankt voor de tip :D , Ben nu toch paar dagen vrij dus kan mooi ff div. uitproberen. hoop voor die tijd ook te weten hoe spanningsregelaar kan doormeten 8)

Alvast bedankt
Image
zwarte vogel
BlackXX

Return to Dutch XX-Technics